Kop-staartbotsing, kettingbotsing en aanrijding file

kop-staartbotsing fileKettingbotsingen en andere kop-staartbotsingen halen regelmatig het nieuws. Zowel in Den Haag als de rest van Nederland. Bijvoorbeeld omdat dergelijke ongevallen nogal eens leiden tot verkeersopstoppingen en files op snelwegen, zeker als er meerdere auto’s bij zijn betrokken en mensen gewond zijn geraakt. Verwondingen als een whiplash liggen op de loer bij een kop-staartbotsing. Soms is inzet van een traumateam noodzakelijk. De schuldvraag bij kop-staartbotsingen lijkt eenvoudig: degene die bij een ander achterop reed, is doorgaans aansprakelijk. Toch kunnen er discussies ontstaan, zoals bijvoorbeeld blijkt uit een zaak waarbij een slachtoffer moest remmen om overstekende eendjes te ontwijken.

Betrokken bij een kop-staartbotsing in Den Haag of elders in Nederland? Wij werken landelijk. Neem contact op voor vrijblijvend, deskundig advies omtrent het afwikkelen van de letselschade.

Onderzoek toedracht kop-staartbotsing

Bij een kop-staartbotsing op de Oude Haagweg was het nodig dat meerdere ambulances ter plaatse kwamen. Drie auto’s waren betrokken geraakt bij de aanrijding. Uiteindelijk is één slachtoffer naar het ziekenhuis vervoerd. De rest van de inzittenden, waaronder enkele kinderen, kwam met de schrik vrij. De politie doet onderzoek naar de toedracht van de aanrijding. De regel is dat de achterste auto steeds aansprakelijk is voor de schade van degene vóór hem of haar.

Kettingbotsing? File…

Een kettingbotsing is een botsing waarbij meerdere auto’s snel achter elkaar tegen de auto voor hen botsen, dus eigenlijk een serie kop-staartbotsingen achter elkaar. De kans op een dergelijk ongeval is groot bij een beginnende file, wanneer niet elke automobilist even oplettend is. Dergelijke botsingen leveren zelf vaak ook weer files op, bijvoorbeeld wanneer de politie rijstroken moet afsluiten. Dit gebeurde onlangs op de A44, met als gevolg enkele kilometers file richting Den Haag. Verschillende auto’s waren op elkaar gebotst. Vanwege meerdere gewonden werd een traumateam per helikopter ingevlogen. Ook op de A12 is het nogal eens raak. Eerder dit jaar was deze snelweg bijvoorbeeld uren dicht na een kettingbotsing met 15 auto’s.

Aansprakelijkheid bij kettingbotsing

Bij kettingbotsingen zijn meerdere automobilisten betrokken en is de kans op discussies erg groot. Wie is nu aansprakelijk voor welke schade?Verzekeringsmaatschappijen hebben afgesproken kettingbotsingen af te handelen als een serie gewone kop-staartbotsingen, waarbij de achterste auto steeds aansprakelijk is voor de schade van de voorligger. Partijen zouden eindeloos met elkaar in discussie kunnen blijven gaan over de schuldvraag. Deze afspraak moet oeverloos geharrewar voorkomen. Elke betrokken automobilist moet dus de schade van de voorligger vergoeden en krijgt de eigen schade vergoed door degene die van achteren tegen hem/haar is opgebotst.

Discussie rond ‘voldoende afstand’

In de Wegenverkeerswet staat dat automobilisten snelheid en afstand tot hun voorligger dusdanig moeten aanpassen dat zij altijd tijdig kunnen stoppen, om een aanrijding met de voorligger te voorkomen. Bij een kop-staartbotsing ligt de aansprakelijkheid daarom als gezegd dus bijna altijd bij de achterop rijder. Hij of zij heeft mogelijk niet voldoende afstand gehouden, te hard gereden of niet goed opgelet. Er zijn uitzonderingen op deze regel te maken. Degene die achterop botste is bijvoorbeeld niet aansprakelijk wanneer de voorste auto zonder enige geldige aanleiding remt en wanneer de achterop rijder geen onverwachte noodstop hoefde te verwachten. Dit is echter nog weleens aanleiding voor discussies en zelfs rechtszaken.

Voorbeeld rechtszaak rond ‘eigen schuld’ voorganger

Als een kop-staartbotsing ontstaat doordat de voorste auto zonder noodzaak een noodstop maakt, kan er sprake zijn van eigen schuld (art. 6:101 BW). De achterop rijder moet dit wel bewijzen. In onderstaande casus is dit geprobeerd, maar de rechtbank ging hier uiteindelijk niet in mee. Wat was er aan de hand? Het verkeersongeval betrof een kop-staartbotsing waarbij een automobiliste op een drukke 80 km/uur-weg achterop een bestelbus is gebotst. Voor de bestelbus probeerde een koppel eenden om van rechts naar links de weg over te steken. De automobiliste kon dit echter niet goed zien omdat zij vanwege de bestelbus beperkt zicht had op het verkeer vóór haar. Daarnaast voegde ook een andere automobilist in voor de bestelbus.

Volgens de wet is de automobiliste aansprakelijk, omdat zij er niet in is geslaagd om haar auto tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover zij de weg kon overzien en waarover deze vrij was. Volgens de verzekeringsmaatschappij van de bestuurder van de bestelbus heeft de vrouw dan ook onvoldoende afstand gehouden. De verzekeraar van de automobiliste bestrijdt dit echter door te betogen dat de achterop rijder geen onverwachte noodstop hoefde te verwachten. Het verkeer trok in colonne op bij een stoplicht en de bus had niet voor de eenden hoeven remmen. De rechter gaat niet mee in dit betoog en stelt dat de verzekeraar van de achterop rijder er niet in is geslaagd te bewijzen dat de voorganger (mede) heeft geremd voor de overstekende eenden en aldus zonder noodzaak heeft geremd.

Gepost op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel een vraag